fredag, december 14, 2007

Vi försöker konsumtionsbanta inför jul

Det går lång tid mellan varven som jag bloggar just nu. Kanske beror på att tillvaron inte är på topp of the topp. Tiden räcker dessutom inte till. Och så har jag helt enkelt inte haft nån lust.

Igår klädde vi granen. Eftersom vi försöker göra som Catarina Rolfsdotter-Jansson och lite populistiskt konsumtionsbanta så åkte plastgranen fram. I år igen. Även om det var mannen som i år skulle få bestämma om vi skulle ha fin- eller fulgran.

Jag räknade ut att det är tionde året i rad som den får vara med. Och den ser fortfarande så där artificiellt vacker ut. Det är ju inte direkt så man sliter ut den när den står framme ett par tre veckor om året. "Plastgran" fnyser kanske du, "det var väl ändå inte särskilt vänligt mot naturen". Kanske inte. Men jämfört med att slänga den och köpa en äkta gran för att titta på ett par veckor och sen slänga ut så måste jag säga att det är ganska välinvesterade handlingar mot natur och "köp & släng"-hysterin. Plastgran fick det bli, helt enkelt!

Utan wonderbaum. Än så länge.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj titta ny look hos Cinks!!

Jag håller heeeeeeeeeelt med, åh vad jag är för konsumtionsbantning! Jag får panik på all tokshopping och hysteriköp hit och dit. AAH

Såklart vi ska ha paket, men i år blir det mindre! och väl genomtänkta och dessutom mer fokus på bak och pyssel!!!!

HEJA!//M

Anonym sa...

Vi tar gran från vår egen skog och på trettondagjul lämnar vi den hos kommunala energibolaget som gör fjärrvärme av den. Dessutom skänker dom 20 kr för varje gran till 5i12-rörelsen som arbetar mot rasism och främlingsfientlighet. Så julen känns ganska bra :-)

Anonym sa...

Minksen, ni är på helt rätt väg. Vi får hjälpa varandra att påminna oss om att gå rätt väg. The "less-is-more" way.

Och Ulla, lyllos, tänk den som ändå kunde ta egen gran, då skulle jag nog sälja min i plast på Blocket ;-)

Anonym sa...

nämen vad fint du har gjort det här! :)

det blir en hederlig äkta gran hos oss och den sågar vi sedan upp och värmer oss med!

må gott! kram!