fredag, januari 18, 2008

Helg med hund



Vi har lyckan att ha hundvalpisen en hel helg. Redan på fredag eftermiddag stormar hon in och börjar bära tofflor, skor och annat tuggvänligt som hon kan hitta. Hon har lärt sig vacker tass sen hon kom hem och vi blir överväldigade. Vi ler, njuter i fulla drag och kan inte annat än att bara ÄLSKA!

Hon är den raraste av alla valpar. Inomhus ligger hon på den röda filten som jag hade med redan när vi hämtade henne. Matte lägger den precis innanför dörren och det passar tydligen henne perfekt.

Utomhus är hon lite försiktig och varvar förvånansvärd lydnad med total dövhet. Vi vågar låta henne gå okopplad en hel del och det går i princip rätt bra. Vi är ute mycket. Jättemycket och länge. Vi njuter. Hon njuter också, tror jag.

Nätterna blir jobbiga för henne. Hon kräks. Valpmagen klarar kanske inte allt det hundgodis och bajs som hon ätit under dagen, både sin egen och det hon hann få i sig när vi hälsade på hos hästarna. Vi är vakna och storknar av kräkslukten men som de goda och utmattade xtramattehusse vi är torkar vi snabbt upp och somnar om på andra örat. Förtydligande: Mannen torkar upp och jag somnar om på örat.

När hon åker blir det tomt. Tyst och tomt. Ett kort på kylskåpet, några små rispor av vassa valptänder och en kvarglömd torka-tassarna-handduk är allt som minner oss om vår mysiga helg tillsammans. Och vi står defenitivt till förfogande igen och så många gånger till som vi bara kan.

P.s Och Isidor, dina ord om att passa på att ta en massa bra bilder med ett
så bra motiv klingar som ljuv musik i mina öron. Och den dagen hon står
stilla mer än fem sekunder kommer jag att få det där braiga motivet.
Tills dess nöjer jag mig med alla halvsuddiga busbilder.

6 kommentarer:

Isidor sa...

Det är rätt. Vänta inte tills hon står still. Fire away!
De där jobbiga motiven som far runt tillhör kategorin som kräver lite statistiska sanningar av typen "Många försök ökar chansen att lyckas".
Därmed inte sagt att man inte ska jobba med komposition och allt sånt där. Men ta massor av bilder. Motivet är vackert även om det inte står still!
Det är annars fint att kombinera lydnadsövningar med foto.
"Sitt""
(springspringspring fixakameratatiokortfortsomattan)
"Hit!"

Anonym sa...

Preciiis så gick det till. Kommandot "sitt" behöver vi dock öva på lite till för när jag hade sprungitsprungitsprungit iväg för att ställa upp så hade jag henne i hälarna. Hela tiden. Men jag ger inte upp :-)

en av tre flickor sa...

Å vad avis jag blir!!! Njut njut njut :)

(vill du/ni ... behöver du/ni en briljant strålande fantastisk hundkurs så säg till ... jag har en pärla till kvinna som har privatkurser i närheten av dig ...)

Anonym sa...

Söt!

Anonym sa...

Myyyyyyyyyyyyys med en sötbusig vovvevalp!

Isidor sa...

Tjenis!
Nu är jag godkänd på iStockphoto, så du borde kunna se mina bilder där, antar jag.

Jag vet inte riktigt hur, men man hittar min profil på en adress som jag dock inte har lust att lämna ut jätteoffentligt, eftersom mitt namn står i adressen.

Har du lust att ge mig en mailadress elelr så, så kan du få länken...