måndag, juli 28, 2008

Kaklöst strandbesök

Om nån kommer ihåg hur det var innan värmen kom för en vecka sen så var det faktiskt lite blåsigt och kallt. Just den veckan hade jag semester och F var hemma. Hon var lite otålig och badsugen trots vädret så jag föreslog att hon skulle ringa några väninnor och så skulle vi åka till badet. Barn badar i alla väder!

Vi fick med en granntjej och ett par andra kompisar och tillsammans med fyra uppspelta nästan-tonåringar drog vi med handdukar och bikini till havet.

De var snabbt i det kalla vattnet och hittade på allt möjligt att leka med. Två av dem kom dessutom på att man kunde göra inpackning i ansiktet med blålera. Jag blev lite förvånad och såklart glad över att se att en av dem var F. Hon är annars inte mycket för att kladda med saker, något jag inte kan förstå.

Efter en stund drog jag fram fika. Eller alternativt fika rättare sagt. Två byttor, en var fylld med morötter och en med vattenmelon. Till det en flaska vatten. En av tjejerna tittade på mig och frågade lite häpet och hoppfullt:"Finns det några kakor?"

"Nej," svarade jag, "det här är vad som finns" och de andra tjejerna förklarade förnuftigt att det är för att F har diabetes som vi inte har några kakor. Okej. När det väl var konstaterat så åt alla morot och vattenmelon tills det var slut och ingen verkade särskilt ledsen för det.

Jag har ändå svårt att tycka att det är riktig sommar utan Mariekex och apelsinsaft. Men var sak har väl sin tur och just nu är det morotstid som gäller, sa Cinsk.

1 kommentar:

Anonym sa...

vattenmelon är grymt gott på stranden!