lördag, juni 28, 2008

Sommarböcker 2008

Ända till för några år sedan prioriterade jag bort läsning till förmån för att själv skriva och rita. I lill-skolan kände jag mig superstressad av att gå till biblioteket och låna böcker för jag kunde aldrig liksom riktigt känna för någon bok och jag visste absolut inte vad som intresserade mig. Panik, ångest och blockout när jag stod där och skulle välja. Tiden gick ut och jag tog oftast bara nåt som jag sen inte läste. Jag kunde helt enkelt inte lockas av baksidetexter av nån outgrundlig anledning. Och så är det fortfarande.

Genom åren har jag haft perioder då jag ändå har testat olika genrer. Som barn läste jag en och annan djurbok, oftast om hundar. En annan period i början av puberteten testade jag böcker som "Hästarnas dal" och lite längre fram plöjde jag brorsans Steven King-böcker.

Med åren har jag hittat metoden som passar mig för att komma runt den här beslutsångesten: jag frågar andra om råd och jag lånar av andra! Och det funkar!

De senaste åren har jag bestämt att läsa en bok i veckan på semester. Ibland köper jag böcker helt på egen hand. Som i år tillexempel. Och eftersom jag nu har börjat min semester har jag köpt en för varje vecka. Visst hade jag lite panik där jag stod och valde, var så nära att bara gå därifrån men tvingade mig tillslut att bara ta några som jag trodde att jag skulle kunna läsa. Lite besviket upptäckte jag ändå när jag kom hem att jag redan hade läst en av dem, den översta. Jag får väl hitta någon annan i bokhyllan istället, någon som jag inte läst och det finns en hel del.

God sommarläsning önskar Cinks


2 kommentarer:

Anonym sa...

En bok per veckan är inget dumt motto! Jag har fuskat och redan börjat, Brunstkalendern. So far, helt okej! Lättläst och rolig.

kramen//M

Anonym sa...

Tyvärr har jag inte alls fullföljt mitt mål som tidigare år. Jag har inte fått ro att läsa en enda! Men jag har lyssnat på en ljudbok, "Tyskungen" av Camilla Läckberg. Du får låna sen om du vill. 14 skivor och mycke lyssnande... Jag lånar gärna Brunstkalendern om jag får :-)