onsdag, oktober 03, 2007

Lurigt och klurigt

Ringring!

Mobiltelefonen ringer, jag ser att det är F i andra änden.

Jag: "Hej vännen, jag satt just och tänkte på dig..."
F: "Mamma, det är verkligen paniiik!"
Jag: "Ojdå, varför då?"
F: "Jo, jag har 4,9 och det är RIS-GRYNS-GRÖÖÖT* i matsalen"
Jag: "Jaha, vill du ha det då?"
F: "Ja..." otålig tystnad
Jag: "Men kan du inte äta det då och lite mer insulin?"
F: "Tre!" rappt svar med tydlig tanke bakom
Jag: "Och en smörgås till?"
F: "Ja, okej, mm, hejdå"
Jag: "Hejdådå, gumman, puss, puss"

Precis innan hon lägger på hör jag någon i bakgrunden säga:
"Fick du?"

Ridå.

Ibland är det lätt att göra någon annan glad. Och att det var just F gjorde ju bara saken bättre.

Smaklig måltid, hjärtat! sa Cinks

*Risgrynsgröt innehåller ju i princip inga fibrer utan bara snabba kolhydrater. Det är med andra ord ingen höjdarmåltid för en diabetiker. Men hon lever här och nu och ibland gör vi undantag just av den anledningen.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Lilla stumpan, vad duktig hon är, och vad gulligt att hon ringde mamsen och frågade :)
//M

Anonym sa...

Jag kan verkligen höra hur hon lät i telefonen!

Cinks sa...

Ja, det var gött att höra hennes röst...och hennes baktankar. Det dröjer väl inte länge förrän de är så förteckta att man inte fattar dem... ;-)