tisdag, oktober 06, 2009

Status

Livet med Lilla N har kommit nio månader framåt. Hon kommer också framåt i en rasande fart. Just nu sitter hon med lilla rumpan på skrivbordet framför mig och sover med huvudet lutandes i min famn. Hon är go, goare, goast den lilla.

Vanligtvis vaknar hon kring sex och då brukar Pappa gå upp med henne och sen leker de tills jag orkar vältra mig ur sängen vid halv sju. Hon är inte direkt nån frukostmänniska än utan tar nån tugga gröt med äppelmos innan det får vara bra.

Vi dukar undan när F och Mannen rusat åt varsitt håll, till skola och jobb. Sen är det dags för lite förmiddagsmellis som kan bestå av t ex lite smörgås och yoghurt. Efter det kränger jag på BBjörn och vi går en timmespromenad. När hon somnat lägger jag henne i vagnen.

Väl hemma igen är det lunch, potatis och lax med avocado eller kanske kyckling med grönsaker och quinoa. Hon gillar inte barnmatsburkar så jag fixar maten själv, det huset har att erbjuda, oftast samma som jag själv äter.

Sen leker vi lite grann, kanske träffar nån kompis eller går ut och gungar tills det är dags för amning och nästa sovperiod vid halv tre.

Efter middagen vid sex tappar vi upp ett skönt bad i lilla baljan och så får hon plaska och skratta bland bubblor och flaskor. Vi borstar tänderna och sen ammar jag henne till sömn och lägger henne i lilla spjälisen i hennes lila rum. Efter tjugo minuter vaknar hon och då ammar jag om henne och förhoppningsvis sover hon då sin första tretimmarsintervall. Jag ammar henne ungefär två gånger under natten och då klarar hon sig till morgonen. Jag har mer och mer börjat lägga henne på magen eftersom hon nu kan flytta sig och ändra läge som hon vill och det verkar hon gilla bättre än att ligga på rygg eller sidan.

Så ser vår dag ut i stora drag.

1 kommentar:

cathis sa...

vad roligt att läsa om er dag. har saknat din blogg!
kram från mig och lilla f