onsdag, december 13, 2006

Duktig eller dum

Direkt efter mötet på jobbet nu på eftermiddagen susade jag iväg och handlade. Igen. Inte var det så många dagar sen? Typ igår kväll. Och kvällen före det väl? Dottern med dålig aptit beställde köttfärspaj. Hennes ihopkrympta magsäck behöver fyllas med nåt så jag får passa på när önskningarna kommer.

Med kassen i handen, där på den mörka parkeringsplatsen utanför ICA kände jag plötsligt att jag får passa mig för nu gör jag famemej flera jobb samtidigt!

Jag är hemma med sjukt barn. Sjuk och sjuk, smittsam iallfall. Och gråtig. Igår var det mycket kli av vattkoppor. Värst var nykomlingen på vristen. När sen pjamasen blev smutsig med näsblod och hon utan synligt hinder snubblade och föll in i kylskåpet så kom tårarna. Sen kom tårarna igen när betydelsen av "this and that" krånglade i engelskan.

Idag har det varit bättre. Men hon kräver sin tid. Visst, tv:n står på en hel del men däremellan ska det hjälpas med läxor, skalas mandariner (eftersom hon inte har några naglar nu igen), titta på än det här, än det där, klias, spela spel, dutta potatismjöl och tröstas.

Samtidigt jobbar jag. Inte precis hela dagar men nog sitter jag relativt intensivt mellan åtta och fem. Idag for jag dessutom in till jobbet fram och tillbaka för ett möte på en halvtimme. Ögonen är lika trötta som en dag på jobbet så nog blir det några timmar varje dag, allt.

Hemmafru agerar jag också. Planerar för och lagar både lunch och middag. Städar, tvättar och plockar undan. Däremellan försöker jag hitta små utrymmen där det inte är byggdam för att ställa små tomtepynt på. Och bakats har det gjort i dagarna två i Kidfamiljen. Ikväll blir den tredje. Egentligen känns det omöjligt att hinna med allt men på nåt konstigt sätt gör jag det.

Men - den negativa följden är att jag inte är nån vidare god fru och älskarinna på kvällarna! Först tittar vi på tv en stund. Sen stupar jag isäng om jag inte redan somnat med ena armen monotont strykandes Fs rygg. Mannen kommer först senare och i nästa sekund är det morgon igen. Så håller det på.... Det har blivit rätt lite "se varandra" senaste veckorna. Hoppas vi är förståndiga nog att åtgärda det i julhelgen!

Nä, det här är ju helt enkelt inte klokt!
Nu måste jag nog gå och lägga mig och sova på soffan.

Cinks mitt i julefriden

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hm så sant så sant.

När måste och prioriteringar på annat hopar sig så ja, nä, då hamnar det på lite, hm kanske inte sparlåga, men väntelista ivf!!!

Märkligt det där att vi är så "duktiga" på att göra ALLT, men det är ju alltid något som blir lidande!

kramen//M

Cinks sa...

Minks: ja, typ VI blir blir lidande...

Anonymous: SPAM - go to ..LL!!

Anonym sa...

Det jag ser som bra med allt det där du skriver om är att du NOTERAT att du gör för mycket. Visst, det går, under en tid. Men inte hela tiden. Akta dig ... säger jag lite snusförnuftigt men med en smärtsam erfarenhet att göra för mycket till dess att kroppen exploderade i ett jättestort NEJ! Ta hand om dig, skjut inte upp det där med att se varandra, njuta och ta tid till sig själv. Skjut INTE upp det ...
Stor kram!

Kapybaran sa...

Aja-baja cinks! Inte bli kvadrupelarbetande mamma. Inte nån längre period iaf. NU beordras julledigt med makemys.
God Jul-kramar!

Anonym sa...

Nu smyger jag in och önskar dig en fantastiskt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR :)