onsdag, februari 18, 2009

Testing - etta, tvåa, trea...

Vi har tampats med en körig spädbarnsmage senaste dagarna. Nätterna har varit värst med skrik, knöl och bök. Lilla N vill amma men bara sliter och drar i bröstet samtidigt som hon krumbuktar sig och stönar. Ont? Vill tro det, stackersen...

På bvc visade det sig att hon går upp i vikt som vanligt, ca 200g i veckan, men de små blodstänken i avföringen fick läkaren att skriva en remiss till barnläkaren. "Det kan vara att hon är lactoskänslig"** sade barnmorskan. "Aha" tänkte jag "då provar jag genast med att utesluta lactos". När jag läst runt lite på The Internet så inser jag att det felaktigt inte bara är lactos utan mjölkprodukter helt och hållet. Och ikväll ska jag bort så det får bli att jag börjar imorgon men trappar ner redan idag. Det blir ju inte lätt såklart men blir det fler sovtimmar så är det självklart värt det!

** tydligen ganska ovanligt tvärtom vad man hör. Typ en på 40 som är känsliga. Kan ju hålla tummarna att N inte är en av dem utan bara ytterligare en av många, många perioder som vi går igenom

2 kommentarer:

jess sa...

Det säga vara ovanligt men så är det inte - bara det att man sällan räknar in dem som blir av med det - med tiden. Tom har kvar sin mjölkallergi men den är inte lika häftig - det blir inga galna reaktioner när han får i sig nå´t. Dante har det rätt jobbigt ff dessvärre men där har vi ju hopp om att det ff kan försvinna sen.

Det var rätt lätt o plocka bort mjölk i min mat när jag ammade MEN i kaffet - ujujuj

Anonym sa...

När mina var små uteslöt jag all mjölk från kosten. Funkar fantastiskt (men svårt innan man fattat i vad det finns mjölk i) i dessa dagar, men måste varit hemskt för 10-15 år sedan då det bara fanns få ersättningsprodukter. Ett tips kan vara att OM det är allergi mot mjölkprotein så kan det vara bra att ta det lite lugnt med sojaprodukterna i början. Risken kan vara att man blir allergisk mot sojan också. Men som sagt, det finns massor av bra havreprodukter som funkar finfint (förutom i kaffet...hua). Lycka till