torsdag, juli 13, 2006

Bra ord att ta in

Jag stod framför bokhyllan och torkade håret. Som av en slump stod boken framför mig i hyllan...eller var det ett tecken? "Älska dig själv" heter den och är en femton år gammal månpocketbok full av ord om livets kringelkrokar. Ingen man sträckläser över en latte och sen lägger undan och glömmer direkt. Nä, den kräver total koncentration - och det får den också!

Jag predikar ofta om det snedvridna i att det är legalt att gå kurser för att lära i jobbet eller när det gäller en hobby. Men så fort det kommer till det egna jaget eller relation med omgivningen så ska allt gå på räls. Självkänslan ska följa nedärvt från stenåldersgenerna, relation till man och barn ska löpa friktionsfritt och "man gör ju så gott man kan" ska räcka.

För mig räcker det INTE. "Älska dig själv" är för mig en påminnelse om valen jag har i mitt liv. Jag väljer själv lycka eller olycka. Andra människor kan inte göra mig olycklig, det är jag själv som väljer hur jag ska känna. Upprepar jag det för mig sjäv och vill tillräckligt mycket så blir det min sanning. "Uhh, a kind of brainwash..."

Jag glömmer ibland varför jag har gjort vissa val i livet. När jag glömmer förlorar mig i själv handlingsförlamning och ett självutplånade mönster. Det är då jag behöver en väckarklocka som kan få mig att lyfta blicken och återfå fokus.

En lista håller på att ta form. Här plitar jag ner små tankar kring mina val och hur jag VERKLIGEN vill tänka gällande vissa saker. Under tiden ska jag jobba med dem för att de ska bli min verklighet. Kanske publicerar jag dem en dag när jag har dem klart för mig.

"Ta inte livet så allvarligt. Vi är ju bara små rymdmänniskor i universum" / PVH

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja ja och ja, jag instämmer =O)
vi har ju pratat om detta bien sûr.

Inte alltid så lätt alla gånger men det är ändå upp till var och en att välja hur man lever sitt liv.
Och ja, hjärnan går absolut att programera!

Dessutom, man lär så länge man lever, so true so true.

kram kram