tisdag, juli 04, 2006

Strömming och jordgubbar

Se bilden framför dig....
Morfar och mormor sitter bredvid varandra i mororbåten. Trygga i sina flytvästar och det grånade håret flygande i fartvinden. Barnbarnet sitter i mitten och försöker doppa fingrarna i vågskvalpet, ler och tittar in i sin mammas kamera. Klick-klick. Bilden är förevigad.

Fem krokar per lina. Tre spön. Det nappar dåligt men är ändå minst en strömming per krok när vi drar upp. Efter en och en halv timme har vi fått ca 80 strömmingar i hinken. Morfar, mormor och mamma fiskar, Liten tar fisken av kroken utan pardon.

Morfar slår direkt på abugrillen när vi kommer tillbaka. 20 strömmingar röks och några steks till Liten som mumsar med fingrarna direkt från tallriken.
Det är sommar för mig!

Se bilden framför dig....
Mormor, dotter och barnbarn i en sommarvarm bil. Det doftar speciellt av sommarvarm natur. Vi svänger in på uppfarten till jordgubbsplockarstället. Plastbyttor vägs och vi blir visade ut till jordgubbslandet. "Jag ska inte äta nån" konstaterar Liten. Det tar inte lång tid innan hon ändrar sig och smaskar på de solsöta jordgubbarna. 5 kilo i byttorna och en hel del i magen. Efter plocket far vi till Kärleksudden och badar. Bräckt vatten, det bästa att bada i tycker jag.
Det är sommar för mig!

Semesterlediga Cinks

1 kommentar:

Saring sa...

Tack för ljuvlig sommartrailer... På fredag bär det av. Då skall jag och lillfamiljen möta sommaren på riktigt.

Kram