onsdag, april 11, 2007

Varför halva Sverige äter savojkål på en tisdag

Igår står så äntligen EKOLÅDAN utanför ytterdörren och väntar på mig när jag kommer hem från jobbet. Den är tung när jag lyfter in den och det bådar ju riktigt gott.

Jag beställde en mixad kartong för två veckor sen och har sedan dess varit barnsligt spänd på innehållet. Kul att grönsaker och frukt kan kännas så spännande!

Upp på köksbordet med lådan, av med skyddsplasten och ner och grottagrotta. Jag hittar kiwi, morötter, lök och äpplen. Apelsiner, champignoner, ett salladshuvud med släta blad och ett med skrynkliga blad. Några tomater och...inget mer.

Jag blir riktigt besviken på mängden. Hade faktiskt förväntat mig bra mycket mer för 280:-

Med i lådan fanns recept på "Kyckling med svamp och savojkål" och jag utesluter att det skrynkliga och hårda kålhuvudet måste heta savoj. Och eftersom kyckligen som av en händelse redan står i ugnen börjar jag rådda enligt receptet.

Det blir en kolhydratfri middag som resultat av dagens Ekolådeleverans. Jag ler när jag lägger upp på fat och undrar i hur många Ekolådehem som det skärs och rynkas ögonbryn över savojkålen denna tisdag.

Stinas örtkyckling på en bädd av savojkål, vitlöksbrynda champignoner och tomater kan iallfall rekommenderas. Väldigt gott. Men nån Ekolåda blir det nog inte nån mer gång.

Inga kommentarer: