onsdag, juni 13, 2007

Bra ställe för höga och låga värden

"Jag är rädd" sade F med sin lilla röst när jag pratade med henne i telefon från sjukhuset nyss. "Mitt socker låg på 18 och jag är rädd. Jag vill inte ha ketoner".

Hon är inte ens elva och vet redan så mycket om en värld som för mindre än en vecka sen var helt främmande för oss.

Jag frågade henne hur det kändes att ligga på 18 och det kändes inget speciellt. "Jag förstår att det känns otäckt men sköterskan säger att det är ok och då är det ok" svarade jag i ett försök att lugna henne.

Kuriosa.
1. Ketoner bildas i kroppen om sockret i blodet är för högt.
2. För högt är det om det är över femton eller så en lång tid.
3. Det är proteinet i kroppen som omvandlas till ketoner.
4. Har man för mycket ketoner börjar man lukta aceton ur munnen.
5. Har man ännumer blir man sinnesslö.
6. Sen är det akut ambulans till sjukhuset.
7. För att bli av med ketoner ger man mer insulin.
8. F hade alltså fått för lite insulin till det hon åt.

Det är som att lägga pussel. Eller att försöka få en våg att väga jämt.

Högt blodsocker kräver mer insulin. En liten måltid kräver lite insulin. Ett redan högt blodsocker och en liten lunch kräver mindre insulin än en stor lunch. Ja. Vi har mycket kvar att lära.

Greetings from Cinks in a new kind of school...

3 kommentarer:

Saring sa...

Efter långlång bortavaro läser jag ikapp och blir så överväldigad att jag måste skriva ett inlägg. I min blogg. Det blir för stort här. Men tills det är på plats:
Tack, kära Cinks. För att du är så fantastisk med känsloorden. för att du är så fantastisk. Punkt.

Och för Kah. Bara en sån sak. Fantastisk.

Cinks sa...

Tack *snyft* Tack!

Anonym sa...

Herregud, det är verkligen en hel vetenskap och jag förstår ingenting. Vad bra att ni får en ordentlig och omfattande utbildning.

Det kommer att gå bra lilla guddotter, för du är i goda händer, och armar, famnar och du fyller hela hjärtan!

//gudmor som gråter