måndag, januari 26, 2009

Lindad

För att undvika plötslig spädbarnsdöd så ska man inte linda in barn för hårt och för varmt varnar de på bvc. Jag märker dock att LillaN blir mycket lugnare när jag har en filt, inte för hårt lindad men dock inbäddd runt hela henne.

Idag har hon legat själv och sovit en liten timme i spjälisen med filten kring sig. Nu somnade hon i min famn utan att bli ammad. Det verkar som att bensprattlet väcker henne när hon ligger i bara body eller byxor.

Så jag fortsätter nog så ett tag till och ser om det bara är slumpen eller om det faktiskt lugnar henne. Tror vi båda mår bra av det. Och så får jag väl kolla henne lite oftare bara.

*Hon somnade av sig själv på mage på köksbordet imorse också, även det ett no-no som jag ser mellan fingrarna med så länge jag håller extra koll. Det är ju inte så att jag själv går och lägger mig och sover när hon ligger så...

2 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Så länge du har koll på henne dör hon inte. Skulle hon sluta andas kan du alltid få igång henne!

Nyfödingar har ju legat så trångt i magen, så det är klart att det är en stor omställning att helt plötsligt ligga helt fritt i luften.

Anonym sa...

Jag hade min son lindad tills han var 6 månader för han blev helt lugn av det och kunde inte sova utan. Han vaknade ständigt av ryckningar och av att han viftade och vaknade av det. Han mår toppen nu och har lärt sig sova utan så det går nog bra för er med. :o)