onsdag, juni 28, 2006

Får inte nog av grönska!

Igår njöt jag av trädgårdsdags på radion. Jag får inte nog! Nån hade problem med sin orkidé, nån undrade hur man skulle klippa ner sin mossros, nån ville veta hur man beskär rhododendron. Alla som ringde in var kvinnor. Jag lyssnade. En ny värld med massor att upptäcka!

Igår skulle det bli inköp av rosor till The Rabatt på baksidan. Men inte fanns det några rosor som jag ville ha. Allt annat än det, kändes det som. "Astrid Lindgren" fanns i och för sig. En härligt ljusrosa ros som har en underbar form. För hundralappen. Två sånna blir två hundra. Sex sånna ger...alldeles för mycket! Plus lavendel. Plus brudslöja. Dessutom ska jag ju inte ha sex sånna utan bara två rosa, två vita och två mörkröda. De var ännu dyrare. Och några vita och röda som matchar Astrid kunde jag absolut inte hitta. Nya försök i eftermiddag.

Av nostalgiska skäl köpte jag en borstnejlika på trädgårdshandeln. Sånna som morfar och mormor hade i Gävle när jag var liten. Därför står även ett rosa exemplar nu i min "vänskapsrabatt". Den är tydligen tvåårig men sår om sig själv...hoppas jag!

Sen blev det en murklocka, typ blåklocka som gillar torra ställen och den kommer att få breda ut sig på den södra sidan av rabatten.

Cinks von Linné

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bekräftas, jag har borstnejlika som kommer om o om igen i min rabatt!!!//M

Cinks sa...

Ah, jag kan knappt bärga (berga? berja? äh...)mig för att se om det funkar till nästa år =D Tihi!