onsdag, juni 28, 2006

Freudiansk sex-morgon

Om jag hade åkt till jobbet klockan sju så hade det troligtvis inte blivit nåt missförstånd. Men jag uttryckte mig omedvetet lite slarvigt till minksy i förr veckan och det gav direkt utrymme för kreativ fantasi. Rätt kul tycker jag själv =D

Sex-morgon betyder alltså inget annat än att jag är astidigt på jobbet. Till förmån för stora Liten som inte har fritids längre och har börjat få vara hemma själv på förmiddagarna. Jag är tidigt på jobbet, åker hem till lunch och jobbar hemma på eftermiddagen. Hon får vakna själv, äta frukostfilen framför "Hej, hej Sommar" *noterar att hon för första året är riktigt intresserad av sommarmorgon och det gör mig extraglad. Jag var själv fanatisk på sommar- och vinterlov när det gällde lovmorgonprogram. *

Tre saker står repeterat på frökens att-göra-lista för dagen:
1. Borsta håret
2. Borsta tänderna
3. Duka bordet till lunchen

Jag skriver en lapp till henne varje morgon och lägger på köksbordet. Igår prickade hon av ALLT. Imorse tipsade jag henne dessutom skriftlien om att städa i rummet. En intressant iaktagelse är nämligen att hon KLAGAR över att rummet är stökigt och överfullt av prylar. Det har inte hänt förut! *och så lade hon förstås till "Ska JAG städa???" men det var inte första gången...*

Kan det vara för att hon för första gången verkligen får VISTAS i sitt rum och SE alla saker som dräller här och där? Vanliga veckor spenderar hon ju max tre timmar om dagen i sitt rum, bortsett från när hon sover. Sen åker hon till pappsen och väl tillbaka har nån av curlingföräldrarna varit framme och plockat saker på plats.

Nästa vecka har vi semester. Då har jag tänkt att vi ska avsätta lite till åt att redesigna hennes rum. Ge utrymme för de saker hon verkligen vill ha, göra oss av med resten, ta bort provisoriska lösningar med avsågade bokhyllor och annat ihopplock. Jag har tänkt att måla om loftsängen i inte samma men matchande färg till den lila tapeten. För tapeten målar vi INTE om även om grööön just nu är favvofärgen och önskemål åt det hållet framkommit...

Jag tror jag liksom har gått och väntat på den här dagen då hon själv skulle säga att hon ville ha mer ordning. Och jag är inte sen att hänga på! Det kommer nog att krävas lite övertalning hos lilla fröken för att få köpa minsta bokhylla. Just nu försöker hon nämligen ta ansvar för MIN ekonomi. "Mamma har inga pengar i sin plånbok" grät hon en kväll för sin far. Hon vill inte kosta pengar och tycker att jag baaaaara gör av med pengar. En liten hjärntic som verkar ha vuxit till hennes sanning.

Oh, och en glädjande sak till. Hon målar nu "stopp & väx" sjävmant på naglarna! Skäms över att bita. Det gick bra igår. Fortsätting följer.

Äntligen hemma c.o. starring Cinks

Inga kommentarer: