söndag, augusti 10, 2008

Söndagskväll

Antiklimax.

Sitter i mitt halvstökiga arbetsrum och försöker sammanfatta helgen innan jag går isäng. Det har varit en fantastisk helg som gått på femte växeln hela tiden. Höjdpunkten har varit tre top-models-wanna-be och en löpande tik.

Tjejerna sminkade upp sig och undersökte min garderob i jakt på fina klänningar innan lasagnemiddagen igår kväll. De hittade två balklänningar, en gul som jag hade när jag slutade gymnasiet och en rödrosa som jag haft på några baler på senare år. Men till den tredje tjejen var det värre.

"Men mamma" vädjade F "har du inte nån till sån där finare klänning? Bara nån liten? Nånstans? Va?"

Och jo, snälla mamman har en till, en moulain rouge-röd med volanger och rysch á la början 90-tal men inte här. Tyvärr. Balklänningar växter inte på träd. Det var ju inte så att man hade en handfull att välja bland på den tiden som jag sprang på en bal hit och en bal dit.

Så istället fick det bli en aftonklänning med blommor i rosa till den tredje tjejen som hon var skitsnygg i (med ett par säkerhetesnålar i ryggen). Glada mamman hjälpte till med kajal och ögonskugga, delade med sig av sin foundation och kom med goda tips och råd, fick äran att agera fotograf och tillslut även vara jury. Ingen fick åka hem!

Vi kom alla isäng sent och tänkte nog få sova lite länge på morgonen som kompensation. Men då vår moffande lilla svarta vän satte igång en skällkavalkad redan sju på morgonen när några cyklister for förbi nedanför huset så blev det inte tal om sovmorgon. Och så var karusellen i full gång igen.

Till lunch kom familjen från stan med sina två barn på lunch och för en gångs skull var vi ute i god tid och hade allt fixat så det bara var att sätta sig vid dukat bord och smaska lime/koriander/chilimarinerad lax och rostade grönsaker. Det var lite annorlunda och kul att vara åtta till bords istället för max tre som vi brukar vara.

Däremellan jag har klippt häcken, Mannen har gjort hål i garageväggen inför att sätta in en dörr, vi har tömt tvättstugan sånär som på allt för att lägga in ny plastmatta, jag har finputsat kök och rensat rabatter, Mannen har damsugit och dammat.

Nu sitter jag ensam framför datorn efter att ha lämnat F hos pappa. Det regnar ute. Efter en oavslutad ordväxling om hur vi ska göra med vår bil som håller på att rasa, gick mannen in i sitt arbetsrum och började pyssla med nåt. Jag gick därför ner till min dator och försöker sammanfatta.

Allt är tyst och lugnt. Imorgon är det jobb igen.
Snacka om antiklimax!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Holy moses!!!! det var inte illa! Ja imorn jobb, MEN snart stan och lunch typ när vi vill!! (och har tid....)
kramen//M

Anonym sa...

Åh, härligt, härligt! En ny epok liksom. Ser fram emot det, verkligen!