fredag, augusti 15, 2008

Jag biter mig i tungan

Onsdag eftermiddag och jag hämtar upp F hos sin pappa för att åka och köpa en cykel. Vi har en timme på oss innan hon ska äta middag med gäster.

Hon öppnar när jag ringer på men det ser inte riktigt ut som den tjej jag lämnade i söndags. Hon har smutsigt hår i en tofs, luktar gammal falukorvsstekos (svett) och naglarna åker in i munnen hela tiden, är avskavda och bara skriker "bit av mig".

Jag överväger om jag ska säga nåt eller låta det bero. Jag kniper ihop och bestämmer mig för att inget säga, vi ska ses en så kort stund och jag tänker inte låta glädjen över att se henne överskuggas av min lilla prinsessa för tillfället ser ut och stinker skitunge.

När vi köpt cykeln och sitter i bilen på väg tillbaka flikar jag ändå in "...och nu har du en kvart kvar tills ni ska äta så du hinner ta en dusch". Hon stirrar oförstående på mig och säger "Varför då?" Jag förklarar helt enkelt att det liksom hör till att man tar en dusch och fräshar till sig innan man får gäster. Gissar att det inte blev så mycket av det. Och det spelar ju egentligen ingen roll, säger jag till mig själv. För huvudsaken är att hon mår bra innuti!

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja...känner ingen känslan men jag är inte aaaaaaalls lika duktig på att bita mig i tungan.

En sak är väl att de inte är stora nog att ha koll på kroppsförändringarna som sakta kommer och vad man ska göra med det...(som killarna som går med ett strå här o ett strå där när skägget börjar komma....vissa går det aldrig över på...)

Men, det finns ju en vuxen till, som inte är vi mamman...och DEN borde ju hjälpa till på traven med sånt....

kram//en annan mamma

Anonym sa...

eh jag känner IGEN känslan heter det nog va...//M

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med! Och det finns ju härreguuu en kvinna i huset också, ser inte hon???