lördag, augusti 02, 2008

Två datordilemman (världsliga ting)

1. Det känns helt otroligt men till vintern fyller F redan 12 år. Hennes hästintresse verkar inte avta. Hon sitter vid min dator och skapar designer och pysslar med bilder, gör animationer och tidningslayouter. Problemet kan tyckas vara litet men är lite enerverande. Det just det att hon sitter vid min dator, den som jag vill ha full åtkomst till.

Nu ska jobbet troligtvis sälja av datorer och jag är sugen på att köpa en och ge den till F så hon får en aaaaalldeles egen. Och här kommer dilemmat: Jag är ju egentligen inte helt positiv till att hon får en egen dator med internet och hela paketet. Jag vill helt enkelt inte främja datortiden mer än nödvändigt.
Hur ska jag göra?

2. Om allt går som det ska så kommer jag att vara hemma från slutet av november och minst ett år framåt. Då hade det ju varit supersmutt med en bärbar dator med wireless, minsann. Men jag har ju en fullt fungerande dator (nästan, säg när en dator funkar till 100%...) och det känns som lyxkonsumtion att köpa en helt sprojtans ny bara för att kunna surfa mellan sovstunderna på dagen. Å andra sidan kommer det säkert omvärldsbevakning att kännas mycket behövligt!
Hur ska jag göra?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Våra killar (10 och 12) har varsin dator. Jag hade samma funderingar som du men så har vi bokföring på våra datorer och då var saken klar. Det går INTE att ha barn och bokföring på samma ställe - hur försiktiga de än är och hur många kopior vi än gör...

Nu har vi satt, i samråd med kompisarnas föräldrar, ett max på 2 timmar per dag. Vi loggar all datortid och vi spärrar sidor. Vi TROR vi har rätt god koll. Ibland överskrider de sin tid - och får datorförbud en tid. Det funkar!

Ta ett rejält snack med F. Bestäm vad som gäller och vad som händer om man inte följer regler. Logga! Säg att du kan kolla ALLT hon gör. Lita på att det funkar!

Ibland tänker jag att vi ska ha internet på 2 timmar om dagen men det går inte... yngste sonens hela skola ligger på nätet så han måste få fri tillgång. Men gissa om vi snackat mycket om det nu inför nya skolan (den som kräver dator till allt)!!!

/ÅSA

jess sa...

Hm - jag är inte så mycket för sådana begränsningar eftersom så mycket ligger på internet idag - men fullt medveten om riskerna. Uppdaterar mig på dem ofta och inser ändå att man inte kan ha koll på allt.

Här är det Astrid som e datatjejen o Olivia måttligt intresserad men A har inget eget internet än - dock en egen laptop. Jag har en vanlig laptop och en jobbdator o en stationär dator. Laptopen egnen - har bankid å sånt - där får de inte hålla till. Den stationära datorn däremot är OK o den är synlig - de kan inte göra vad som helst eftersom de är under uppsikt på den. Jag säger också att jag kan kolla ALLT! Å jag har den så barnsäkrad som det går även om det inte heller på något sätt är 100%.

När det gäller lyxdator eller ej är jag inte rätt person å svara - jag skulle säga GO FOR IT :)

Anonym sa...

om ekonomin tillåter - köp en bärbar med wireless (har det själv och det är wonderfull) och ha den andra tillgänglig till F - men inte i hennes rum utan där du kan ha mer uppsikt och ev sätta upp regler om datatid