onsdag, augusti 13, 2008

Självbiografi

Jag står inför en livsuppgift och det är så himla spännande. Jag ska försöka mig på att skriva en självbiografi! Det var egentligen Mannen som berättade att han skulle göra det i terapisyfte så jag har liksom inte kommit på det själv. Men när vi satt och pratade om hur man skulle kunna skriva härom kvällen så blev jag så sugen att skriva en jag med.

Än har jag inte kommit mig för att skriva en endaste rad men när det sker så kommer orden att flöda. Tror jag. Eller torka. Vi får väl se.

Det finns så många olika sätt att skriva den på. Som till exempel i boken "Gå dit hjärtat leder dig" av Susanna Tamaro som jag fick i händerna av Moster. Det var en underbart lättläst och fängslande bok om livet för en mormor och hennes försök att genom ett långt brev komma sin dotterdotter närmare och förklara varför livet blivit som det blivit för tre generationer av kvinnor. Det är ett sätt att skriva. Jag har ännu inte valt mitt eget sätt.

Tanken är att försöka väva ihop händelser och kanske försöka se ett mönster i andra färgskiftningar än de som bara minnesfragment kan ge. Kanske kommer det också att poppa upp nya minnen, sanningar och kanske lögner som jag gömt undan i historien.

Det ska helt enkelt bli spännande tycker jag. Jag kommer inte att börja med den idag, men kanske redan imorgon.

Inga kommentarer: