måndag, september 15, 2008

Allt går igen

Hutter-hutter
När jag bodde hemma hade vi riktigt kallt inomhus på vintern. Pappa var för att spara energi - jag inser att båda mina föräldrar är mycket klokare än vad jag tyckte de var då - och vägrade skruva upp temperaturen i vårt lilla pappershus. 16 grader var inte ovanligt att termometern stod på när jag med hackande tänder klagade på morgonen. Plus, som tur var.

"Ta på dig kläder då" sa pappa och mamma när jag klagade. Och förrådet med HellyHansen-sockor var alltid fullt, mamma stickade alltid på en tröja och filtar fanns det lite här och där.

I helgen hörde jag mig upprepa samma ord till F när hon klagade över kylan inomhus. Vi drar gärna på värmen så sent som möjligt, helst inte förrän i mitten av oktober. "Ta på dig en tröja till då om du fryser. Det är billigare än att värma upp hela huset" ekar jag från barndomstider och F lommar ner och klär sig i både fleece och strumpor.

Innetemperaturen är ju över 18. Piece of cake, det blir ingen värme på många, många dar än so you better get used to it, little sweetheart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Med ett big smile minns jag Rotgatan och kylan :D

men, jag delar inte alls tanken att gå omkring och frysa inne och därför brassade vi igång elementen rejält igår! (eftersom jag frös trots fleece o varma sockor)

Rejält o rejält är det kanske inte, vi har aldrig över 20 grader inne, men inte 17 heller ;)
//M

Anonym sa...

Haha, förstår att du kommer ihåg skräckmornarna ;-)

Vi tog faktiskt ett snack igår om värmen - slå på eller inte - men eftersom jag sover bättre i ett kyligt rum så vann jag. Och värmen förblir avslagen ett tag till...men fortsätter det så här så är det nog bara en nära tidsfråga.