tisdag, september 12, 2006

I’m in love with a frog

”I’m in love with a frog, that’s no good said the dog”
F gråter vid köksbordet. Hon ser bara mängden engelskläxa, inte innehållet. En rolig vers på rim om den stackars hunden som inte kan älska en groda för att de inte pratar samma språk, om oxen som inte kan älska räven för att de äter olika mat och om loppan som inte kan älska biet för den är rädd för att kyssa biets syster om han hoppar fel.

Jag ritar tjocka rävar och roliga oxar, snobbiga grodor och små fula bin. Jag sjunger, spexar och plojar. Jag hittar på egna fåniga verser som ”I’m in love with a horse, that’s good of corse”. F gråter och kniper med ögonen. ”Ajm in låv wid ah fråg” läser hon genom tårarna.

Läxan är till torsdag och JAG vet att hon med sin envishet kommer att klara alla tre verserna utantill till dess.
- Det viktigaste är att du tycker det är kul, säger jag.
- Men det är för mycket, snyftar F.
- Hur mycket hade du velat ha för då för att tycka det är kul? frågar jag.
- Bara två verser, konstaterar hon.
- Okej, om du tycker att det är roligt att lära dig två verser så tycker jag att du koncentrerar dig på två verser, säger jag och fortsätter, det är bättre att du tycker det är kul med engelska och lär dig två verser än att det bara är jobbigt och tråkigt för att du behöver lära dig tre.

F tittar på mig och jag kan tro att hon tänker ”Mamma är knäpp” och bestämmer sig för att kämpa på. På torsdag kommer det garanterat att sitta.



Cinks is in låv wid jo, littel stabborn sviiithartt

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för titten på min blogg!

Cinks sa...

De nada ;-) Man är ju runt och kikar lite emellanåt såklart...vi sammanstrålar ju annars mest hos Minksen. Läser nog mer än jag kommenterar...ska bli bättre på det!

Anonym sa...

Åh vad ni kämpar bra, båda två!

J snubblar över läxan som nåt nödvändigt ont suck...
kram//M

Cinks sa...

Jo, man försöker ju... Skulle inte ha nåt emot att det var lite mer friktionsfritt bara.

Saring sa...

Du är en så in i bombens bästamorsa - vet du det? Jag skulle vilja ha dig som mamma!!! Okej. Det är väl inte en rimlig önskan. Jag är trettiotvå år och nio månader. Men ändå!

Hejjahejjahejja!

ajm in lavv oith a gnu. dätt is koait truuuu!

Cinks sa...

Oh, Saring! Ouaw, äsch, tycker du? Tack *rodnar och vet inte om jag alltid håller med*. Men "jag kämpar på" som F sa en gång när hon satt och tryckte på toa *bra uttryck ijallefall* Visst kan du välan få bli min dotter, jag gillar ju dig mé!

Saring sa...

Jippi!