söndag, november 26, 2006

En upplysning

Här kommer mitt svar på Minkselinkens utmaning om att fota lite softa lights i hemmet.

1. Kitshig ljuslykta
Vi är hos Mannens farmor. Det är strax efter hans födelsedag. Lilla farmor har plockat ihop lite saker som hon undrar om vi vill ha. Vi tackar vänligt nej till allt. Till slut tycker mannen nästan lite synd om farmor för att hon bara får nej-nej-nej.

"Jag säger ja till nästa grej". Ungefär så tänker nog Mannen. Så det är bara att ta emot när denna oljelampa lyfts fram till nästa "den här då?". Vi tar emot den och nu står den lite här och där hemma och lyser upp och får oss att tänka på hans söta farmor. Favorit på sitt sätt med andra ord.



2. Klotljus efter intryck från Norge
Att jag inte tänkt på det förut. Att klotljus är mycket vackrare och brinner längre än andra ljus. När vi var i norge nu nyligen så hade de ljus Ö-V_E_R_A_L_L_T_! och jag blev klart inspirerad. Så nu lyser det här klotet upp vår kväll på vardagsrumsbordet - helt klart etta på topplistan och fler klotljus lär det bli inom kort.



3. Ljus i nattmörkret
Egentligen skulle jag fota ljuset under våra sängar. Det är visserligen inget levande (!) men jag kan verkligen rekommendera att lägga en ljusslinga UNDER sängen som går på timer.

Vår slår på när det börjar skymma och släcks vid halv elva (= dags att sova). Sen går den på kring sex och vi får en skön start på dagen med lite soft ljus. Hur som helst så blev det inget undersängenljus. Jag totalsmälte istället av värmen från ljuset i mitt liv. Hon som lyser även när det är släkt för natten...

5 kommentarer:

Anonym sa...

3 STRÅLANDE exempel och idéer!
Tack för att du delade med dig, jag ska försöka presentera imorgon, min egen utmaning :)
//M

Anonym sa...

Underbara bilder! Jättefina!!

Anonym sa...

Men du ... nu har jag funderat ända sedan igår. KAN du inte SNÄLLA låta mig få se en bild på ljuset under sängen??? Hur har du gjort?? Är det bara att lägga ljusslingan där eller???

Anonym sa...

Åh, de sista ljuset är helt ljuvligt.

Cinks sa...

Joprecis, det är bara att lägga slingan under sängen. Jag ska försöka ta en bild så du kan få se hur det ser ut. Imorse gick tajmern på i tid (!) och huj va mycket enklare det är för ögonen att vakna då! Testa vettja, och lycka till!