tisdag, november 07, 2006

Revansch i bibblan

Ända sen lågstadiet har jag haft så svårt att låna böcker på biblioteket. Jag vet inte om jag har nån typ av dysleksi light men jag kan bara inte uppbåda intresse för bokbaksidor. Tar bara inte in sammandraget som står där. Och tänk i lillettan. Alla hyllmeter med röda, gröna och oranga bokryggar. De var liksom ännu längre än de är idag. Inte konstigt att jag fick flippen och inte kunde välja...

Jag är likadan idag. Har svårt att bedöma av baksidan av en bok om den är läsvärd eller inte. Men jag har kommit på några sätt för att komma runt detta.

1. Jag ber om tips från kompisar eller andra bokintresserade
2. Väljer bok efter författare som jag läst tidigare alster av
3. Väljer bok efter omslaget
4. Kör ole-dole-doff...

Två böcker ligger på köksbordet idag. Ta-daaa! Jag har lånat! F älskar nämligen att låna så vi var på bibblan idag. Lånintresset väcktes nog när vi bodde själva hon och jag. Vi lånade mycket böcker på bibblan som jag läste högt ur. Och vi lånade videofilmer på den kvällsöppna affären näst intill. Köpte sällan eller aldrig nån bok eller film. Gratis är gott! Nu tar hon lätt fyra i en hand och läser nästan ut alla på en månad.

Men åter till mina böcker. Jag är fortfarande inte helt övertygad där de ligger på köksbordet.
"Min älskares älskarinna" av Maggie O'Farrell och "Svårtfångat byte" av Janet Evanovich. Har ingen aning om vad de handlar om men jag ville så gärna låna idag. Ville! Ville komma över drunknakänsla jag alltid får i bibblans bokhav.

Och där på stället stod de. Båda böckerna. Uppställda så jag kunde se. Rekommenderade sig själva liksom. Jag lånade dem. Den ena för omslaget. Den andra för titeln. Imorrn ska jag läsa på bussen/tåget. Sen kanske jag recenserar. Om nån är intresserad av utfallet av mina blindskott förstås.

Read louse Cinks wanna be...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag läser typ ingenting just nu (läs sedan flera år tillbaka) Endast litteratur i form av A4-storlek pappersamling called tidning!
Jag tycker om att läsa! Men när hittar man tiden till det?! När jag lägger mig i sängen somnar jag inom 5 sekunder. (klassiska uttrycket "innan huvudet når kudden" känns överdrivet men bra nära sanningen!

Rickard läser däremot så skulle jag få upp läsångan vet jag var jag kan plocka böcker!//M