fredag, november 17, 2006

Minispaning: Om äldsta barnet är...

Här om dagen fick jag nytt, färskt vatten på min spaningskvarn. Jag fullkomligen älskar spaningar! Den här gången gäller det påståendet:

"Om det äldsta barnet är en flicka så blir hon lik pappa, om det är en pojke så blir han lik mamma".

Jag träffade min kära väninna E och hennes två tonårsdöttrar härom kvällen. De var barnvakt till döttrarnas halvsyster. Alla tre barnen har alltså samma pappa. Likheten mellan äldsta dottern i respektive förhållande var slående. Båda liknar pappan! Yngre systern liknar däremot mamma.

Sen tror jag förstås att ju äldre en flicka blir desto mer liknar hon mamman och detsamma en kille.

Men jag vill själv påstå att min spaning gäller till viss del även för min familj;
1. F liknar mest sin pappa
2. Hennes pappa är äldst av sina syskon och liknar sin mamma
3. Mannens äldre syster liknar sin far
4. och Mannen själv liknar sin mor
5. Min mamma är äldst av två systrar och liknar mest sin far
6. Pappa är också äldst och är mest lik sin mor
7. Jag är lillasyster och visst har jag drag av pappa men har alltid varit mer lik min mamma så jag själv är väl undantaget som bekräftar regeln =D

Kanske inte så värst elementärt min kära Cinks, men ändå...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha! Min äldsta är mest lik mig, min yngsta är mest lik min lillasyster. Häpp!

Cinks sa...

Och då är du ändå inte pappan, hm... ;-)Men din lillasyster är lik din mamma, inte sant?

Ja, du förstår vilken enormt relevant spaning. Men se dig om i omgivningen, visst hittar du exakt samma statistik lite här och där? Eller =O ?

Anonym sa...

Hmmm jag e toklik min mamma och lillsyrran pappa :) I min skara är Olivia mest lik mig - sen kommer 2x Mange och Dante e lik mamma och Olivia - hmmmmmmm

Anonym sa...

Det där tror jag stenhårt på.
För:
Min pappa är äldsta barnet och är lik sin mamma.
Jag är äldst och lik min pappa.
Min man är äldst och en kopia av sin mor.
Min son sägs vara väldigt lik både mig och min far och min dotter är nog en salig blanding. :D
Mycket intressant.