onsdag, november 22, 2006

Två sjuksyrror som vill måna om

Jag har gjort en önskelista inför jul och födelsedagar. Den sitter upptejpad på kylskåpsdörren och är uppdelad i tre spalter, en åt oss var. Mannens är tom. Min har två önskerader hittills. Fs är redan full!

Ändå har hon lyckats knöka in ytterligare en liten rad längst ner på listan. Den fanns inte där igår morse. Men igår kväll när jag kom hem från träningen (pilates, ahhh) kunde jag läsa: "Att M ska bli frisk".

Mannen ligger nämligen hemma i feber och magplågor. Riktigt illa. Han var dålig i förra veckan också. Men så gick det över. Snabbt. För att komma tillbaka i förrgår med förtripplad styrka. Han får inte i sig något utan att få svåra magplågor. Febern kommer och går men är mest hög. Igår hade han inte ens orkat titta på tv, ja, då förstår ni hur illa det är ställt...

I morse innan jag gick gjorde jag honungste åt honom. Bråkade på honom för att han inte druckigt tillräckligt. Tog fram alvedon. Ringde hundraartonhundraarton för att få fatt på nummret till vårdcentralen. Tyckte han kunde ringa och höra sig för iallafall.

Han berättade då att F varit så ompysslig när jag var och tränade. Hämtat joghurt, smekt och pussat på honom, matat honom med sked medan han svalkade ögonen med en handduk. Ja, hon hade varit så himla kärvänlig, omtänksam och rar mot honom. "M, jag älskar dig" hade hon sagt inlevelsefullt.

"Ja, så värre kan man ju ha det när man har två sjuksyrror hemma" flinade mannen matt innan han vände sig om för att fortsätta sova med en vetevärmare på magen.

Krya på dig snabbt nu, min älsklo! lägger även Syster Cinks till på önskelistan...

1 kommentar:

Anonym sa...

Men gosingen F så rart!!!!!! Såklart att han mår bättre nu med sådana fina söta nurses :)
//M