fredag, november 03, 2006

Min första novemberdag

Det har varit några minst sagt turbulenta dagar på jobbet nu i veckan. Därför har jag inte haft varken tid eller ork att skriva av mig. Idag blir det dock ett litet inlägg kring snöstormen i onsdags.

SMHI hade faktiskt förvarnat om snökaos. 1:a novemberkaoset. Med tanke på hur det såg ut i Stockholm med omnejd den här dagen så var det troligtivs ingen som hade trott på SMHI. Som vanlig. Men för omväxlings skull hade SMHI helt rätt. Bäd, bäd tajming!

Jag åkte in till gamla stan på ett möte efter jobbet tillsammans med mannen. Jag vet faktiskt ingen plats i stan som är vackare att vara på när det snöar!


Vi njöt av små, vita flingor som lade sig som minidrivor ovanpå våra vinterkläder och hjälpte varandra att hålla oss på benen i halkan. Jag såg många som vurpade, bilar som sladdade och slirade i enprocentiga motlut och köer, köer, köer.....

Efter mötet fortsatte vi till kliniken och jag fick en välbehövlig behandling. Som tack bjöd jag mannen på thailändsk restaurang*. Det var först när vi satt där strax före nio och mumsade grillat ankbröst i ingefärs- och honungssås och bälgade Singha som vi förstod vidden av väderkaoset. Kompisen från samma by messade och berättade att han snart spenderat tre timmar i bilen för att ta sig den dryga milen från jobbet och hem. "Ta bussen nästa gång" fnissade vi och fick till svar: "Alla bussar är inställda!" Ups...

Vi åt i godan ro och promenerade sedan till tåget som tuffade enligt tidtabell. Kalla men välbehållna och mätta kom vi hem utan några som helst trubbel.

Idag har vi 6 minusgrader ett snötäcke på några centimeter - en rejäl försmak på vintern!

*Lemongrass i Vasastan - rekommenderas å det varmaste!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men du, låter hur mysigt som helst!!!!!
Så här i efterhand, men killen i bilen (J?) tyckte säkert inte alls att det var särskilt kul där i bilköerna!!

Ja gamla stan=hög mysfaktor!! Ljus och snö...wow liksom. Restaurant i Vasastan nästan lika högt, najs!
kram till dig och hälsa mannen//M