måndag, oktober 23, 2006

Fröken Ingrid-Marie eller Herr Gravensteiner

Ett äppelträd ska planeras på tomten i vår. Jag trodde jag hade bestämt sort. Aroma. Aroma skulle det bli.

Igår köpte jag en påse Gravensteiner. Mmm, mums de var så goda. Tog mig tillbaka till barndomsdagarna i Linköping. Om hösten hjälpte vi gammelmormor med äppelskörden. Och fick äta så mycket vi ville - bara vi åt upp! Igår bestämde jag mig för att ett stolt Gravensteinerträd skulle det bli.

Idag hade chiefen med sig en korg äpplen. Direktskörd från hennes trädgård. Jag tog ett, åt och njöt. Röda, mogna och härligt syrligsaftiga Ingrid-Marie. Övertygad. Jag ändrar mig igen. Tur att man får det. Det blir Ingrid-Marie, jag är helt säker nu!



Hobbypomologen Cinks

6 kommentarer:

Anonym sa...

Eller päron .. ha ha?!

Anonym sa...

Ingrid-Marie - bara namnet gör ju saken avgörande. Så vackert. Heja dubbelnamn! (och där tappade jag tråden!)

Saring sa...

Och de är så vackra.

Saring sa...

Och Catten: Du borde flytta till Harplinge!

Anonym sa...

Alla tre är ljuvligt goda men JA Ingrid-Marie är nog en vinnare =O)
(det hörs ju mohahaha)
//M

Cinks sa...

Hm...ja, eller kanske ett plommonträd istället...*g*

Jag platsar nog också i Harplinge! JAG har ju då inget dubbelnamn men däremot dottern. Aj riiily lajk dubbelnamn!

Hajjar att du tar äpplet för namnet, Minksy. Håller med om att det är vackert =D