måndag, oktober 02, 2006

Utvärdering av packlista

På begäran kommer här en utvärdering av min egen utmaning om nödvändiga/onödvändiga saker på min packlista från fjällvandringen.

Saker jag är glad att jag hade med
1. Naprapat
Jag hade gissat på att toapappret skulle hamna på förstaplats och Naprapat på andra. Men huvudvärken som han släppte på i tältet kväll 2 tar honom upp på en odelad förstaplats! (Han var bra att ha till annat också. Lika funktionell som en multikniv...)

2. Regnställ
Mitt regnställ som jag köpte dagen före resan var så enormt användbart. Det regnade inte särskilt mycket men stället skyddade även för blåst och värmde om kvällarna. Mycket nöjd!

3. Mössa och luffarsnus
Delad tredjeplats. Hade mössan på mig nästan hela resan. Bra för både värme och avsaknad av frisyr. Luffarsnuset var gott att äta närhelst under dagen. Energigivande och mättande.

4. Pannlampa (drar till med en fyra också)
I september blir det MÖRKT i fjällen. Inte alls som på sommaren då det är ljust dygnet runt. Jag är barnsligt förtjust i min pannlampa som underlättade väldigt, särskilt vid sänggåendet i ett kolmörkt tält.

Saker jag inte hade behövt ta med
1. Toapapper
Använde inte det medhavda toapappret en enda gång. Istället hade jag fiffigt nog tagit med våtservetter som gick att använda både till det ena, andra...och det tredje. Jag hade gissat på dunsockor som mest onödiga pryl. Men de lade jag ur redan innan jag åkte så de var inte ens med, därav ingen placering.

2. Två mössor
Gissade på två mössor. En av dem var för liten visade det sig så, ja, den var väl väldigt onödig att ta med.

3. Cyklogyl
Jätteonödigt att ta med pupillvidgande medicin. Ögat skötte sig och flaskan fick följa med upp och tillbaka oanvänd. Tur!

Saker jag ska ta med till nästa gång
1. Clerasil tvättpads
Fortfarande en vecka efter hemkomst ser vi båda ut som två pubertetstonåringar i ansiktet. Uppenbart att huden inte gillar att bli svettig-kall-svettig-kall-svettig... och sedan bara bli halvhjärtligt avtvättad på kvällen. Finnar har pluppat upp på alla möjliga konstiga ställen i ansiktet. Klart oschniggt! Tvättpads är ett MÅSTE till nästa resa!

2. Vandringsstavar
SER coolt ut och ÄR tydligen otroligt skönt att stödja sig på när man går.

3. Lite ved...
Hitta ved i fjällen är kanske inte det lättaste... Och hittar man ved så är den helt säkert inte torr... Mannen bara SKULLE göra brasa som vi kunde mysa kring. Det blev med andra ord mycket letaleta och lite brinnabrinna. Om jag bär med mig nån liten vedklabb på nästa vandring så får vi mer mystid tillsammans framför brasan =D

Inga kommentarer: