onsdag, oktober 11, 2006

Sue me!

Journalisternas grävarstrategi gör mig TOKGALEN!

Hey, regeringen har ett helt land att shejpa upp här! Försök låta dem koncentrera sig på uppgiften. Den är stor och kräver fokus. Låt dem blicka framåt och göra ett bra jobb istället för att hela tiden hejda dem för att de ska behöva redogöra i orimligheten för vem som har betalat vad svart och vem som lurat staten på tv-licens.

- Jag betalade inte TV-licens under några år.
- Jag har betalat hantverkare svart.

So, sue me!

Här går jag som vanlig medborgare och har en räddklump i magen för hur det ska gå för Sverige med den nya regeringen. Alliansen har lovat nya jobb och bättre klimat för egenföretagare. Jag vill se det! Nu! Låt dem utföra sitt uppdrag. Blicka framåt och inte bakåt för sjuttsingen. Visst, jag förespråkar inte oärlighet, det är fel. Men likväl har det förekommit även i mitt hem under ett fåtal tillfällen. Ge nya regeringen en chans åtminstone innan ni dömer. Hey, vi spiller tid!

Sensationsjournalister - skärpning! uppmanar Cinks

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med till fullo. Låt regeringen göra sitt jobb istället. Dumma ussajournalister.

Anonym sa...

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag är så grymt less på dessa jvla skvallerjournalister!

Kamma er och skaffa er ett vettigt jobb!//M

Saring sa...

Jag håller då inte med! Av bland annat den anledningen att om man i egenskap av kulturminister förväntas upparbeta professionellt fungerande relationer med public service-eliten och man samtidigt har ägnat sisådär en 16 år åt att ge dem fingret så kan det bli lite problem. Samarbetsproblem. Trovärdighetsproblem. Och trovärdigheten är nog nästan viktigare än värdigheten för en folkvald politiker... Känns inte som rätt person på rätt plats, denna timbro-kvinna. Och det säger jag inte bara för att jag är sosse ;o)

Cinks sa...

Catten o Minks: Visst blir man bara sååå less!!

Saring: Håller i princip med dig om det faktiska i att trovärdigheten faller. Å andra sidan, ska bara felfria människor få vara med i politiken? Då skulle det nog inte kunna finnas särskilt många politiker kvar...

Skickar två hypotetiska frågor tillbaka;
1. Tycker du det skulle varit mer ok om hon fått en annan post?
2. Skulle du (som ska ta en plats i politiken hoppas jag!) hålla hela vägen igenom vid en granskning?

Anonym sa...

Hm - håller inte heller med! Kunde Mona Sahlin åka för Blöjor o Toblerone...så är detta ÄN värre! Egentligen är det förklaringarna som stör - stå för det istället för att komma med undanflykter om kass inkomst - när den är större än gemene mans. Trovärdigheten för alliansen sviktar i och med sånt här och där kan kan jag hålla med - fokusera på annat alla journaliset MEN vi måste ha förebilder i politiken som står för det dom gör och inte tror sig stå över andra. JAG har inte heller fläckfritt förflutet i den bemärkelsen - jag jobbade som barnflicka i början av 90 talet - och det barnet gick på samma dagis som Maria Borelius barn. Dessutom att hävda att "jagvissteintedåattjagskulleblipolitiker" är en av de sämsta förklaringar jag hört nånsin - det blir ju inte MER OK för det - och att hon hamnat i blåsväder är inte konstigt. Inte nya chefen över public service heller - var hamnar trovärdigheten? Och jag svarar fräckt även på andra frågan - gällande båda kvinnorna i blåsväder - det hade absolut inte varit mer ok på något ställe MEN en kulturminister som är chef över det hon av ideologiska skäl inte bidragit till - sett sig höjd över och en handlesminister som inte betalat arbetsgivaravgift under många år - det är ju fruktansvärt och jag tycker synd om Reinfelt som får börja såhär!!

Cinks sa...

Det är ju heltokigt av Reinfelt att utse personer som felat och inte följt lagen, kanske till och med ljugit. Sånt gillar jag INTE vill jag förtydliga.

Det går nog att gräva upp skit i allas gömda vrår. Och det är där sensationsjournalistiken kommer i fokus. De kommer att gräva upp skit om vem som än får posterna för jag tror inte att nån är "felfri". Och hittar de inte nåt om svartjobb eller tv-licens så hittar de väl nåt om miljöministern som inte sopsorterar eller skolministern som fuskat på matteprov...

Den som gräver han finner.
Den som är felfri får kasta första stenen.

Saring sa...

Jamen jag håller ju med Jess! Så skönt att slippa skriva själv nu när jag är såhär trött frampå kvällskanten :o)

Och jo, jag är ganska säker på att jag skulle hålla i en granskning, men det betyder ju för allt i världen inte att jag har rent mjöl i pösen. Nä, mjölet har jag spätt ut med en väldans massa knark. Nä, det var ett dåligt skämt. Jag är trött som sagt.

Och jo, jag tycker att man skall kunna ställa högre krav på politiker generellt än på icke folkvalda svenssons. Precis som jag tycker att man kan kräva att en domare i högsta domstolen lever lagenligt anser jag att de som stiftar lagarna skall göra dito. Och dessutom som sagts ett par gånger tidigare, en kulturminister som föraktar det system hon är satt att arbeta för... nä, inge bra.

Men DU är bra och det är ROLIGT att debattera lite så här light! Tack för det, nu skall jag joina familjen för John Blund har visst kommit på sandpåsen.

Sov gott!

Saring sa...

GAAAAPSKRATT!!! Jag såg just vad jag skrivit om John Blund! Snusk-John kan tänkas, men det var VERKLIGEN inte meningen! Kommit MED sandpåsen, skulle det stå... Kommit MEEED sandpåsen!!!

Anonym sa...

Problemet e väl att så funkar d inte! De ska ju styra, fått förtroendet av väljarna o då bör de specialgranskas! Jag bryr mig inte om ifall skolministern hånglat på krogen=skvallerjournalistik men om denne fuskat till sig en fil kand tar detta bort trovärdigheten hos personen! Man kan säkert hitta saker hos många människor o just hur man förvaltat sina val kanske är skillnaden mellan om man kan arbeta som minister el e j! Sånt e livet!

Cinks sa...

Diskussion light är ju kul ju, håller med dig Saring. Jag är annars rätt kass på att diskutera. Kul och läraktigt att få ta del av era åsikter.

Men nu börjar jag högaktligen fetlacka ur på allt politikersnask. Självrannsakan saknas visst totalt från hela regeringen. Börjar det kännas riktigt läskigt....

Trött på alla skriverier är jag också fortsatt.

Cinks sa...

Håller med dig, Jess. Ska man sitta som politiker så ska man vara medveten och ärlig med de val man gjort tidigare. Samtidigt gräver ju journalister utan utskiljning, känns det som ibland. Vi får ju ta del av BÅDE det som har betydelse och det helt utan. Jag måste erkänna att jag ibland har svårt att sålla och värdera värdefullt/värdelöst ur det som tidningarna skriver om...